24/10/2024
Toplantıya Mersin Tabip Odası Başkanı Dr. İzzet Çalış, komisyondan sorumlu Yönetim Kurulu üyeleri Dr. Ayşe Aydoğdu ve Dr. Sibel Ünlü ile komisyon üyeleri Dr. Ali Aydoğdu, Dr. Ali Tunç, Dr. Asuman Eraslan, Dr. Elvan Endoğru Rişvanoğlu, Dr. Eren Olcay, Dr. Süleyman Altınkaya ve Dr. Ümit Korkmaz katıldı.
Komisyon başkanı Dr. Asuman Eraslan ve sekreter olarak Dr. Eren Olcay görevlendirildi.
Toplantıda, kamuda çalışan uzman hekimlerin karşılaştıkları sorunlardan şu başlıklar öne çıktı;
⁃ Performans sisteminde hekimlerin daha fazla performans puanı yapma kaygısı nedeniyle artan iş yükü.
⁃ Tüm hekimlerin maaşlarını tek kalemde almasının ve bu durumun emekliliğe de yansımasının gerekliliği. Bu minvalde ödeme yönetmeliği ile ilgili çalışmaların gerekliliği.
⁃ Yıllık izin süresinin 12 günlük kısmından sonraki kullanımlarında hem teşvik hem de maaş kesintisi olduğu. Yıllık iznin, yıl boyu çalışmanın ardından elde edilen bir edinim olması nedeniyle bu kesintinin haklı bir dayanağının olamayacağı.
⁃ Özellikle hastanelerde tek hekimin çalıştığı branşlarda (sualtı hekimliği ve hiperbarik gibi) mesai dışına sarkan iş yükü.
⁃ Hastanelerde doktorların görüşebilecekleri, dinlenebilecekleri ve mola verebilecekleri ortak buluşma alanlarının yokluğu.
⁃ Doktorlar genel İş Kanunları’na tabii olsalar da, hekimlik ‘hastalık yoktur hasta vardır’ kaidesinden yola çıkıldığında dikkatli bilişsel performans sergilenmesi gereken bir meslektir. Buradan hareketle dikkat toplama süresinin belli bir sınırı olması nedeniyle iyi hekimlik için mola hakkının tanımlanması gereklidir. Oysa ki mevcut MHRS uygulaması, doktorlar açısından, temel ihtiyaçlarını karşılamayı dahi mümkün kılmamaktadır.
⁃ Sağlık Müdürlüğü tarafından, gerek bazı kurum veya muayenehanelerin denetlenmesi, gerek bilirkişi atamaları nedeniyle kamuda çalışan hekimlere görevlendirmeler yapılmaktadır. Bu görevlendirmeler hekimin iş yükünü ekstra artırırken ek herhangi bir ödeme yapılmadığı gibi, MHRS’de boşluk bırakılmasına da izin verilmediği görülmektedir. Bu görevlendirmelerin hekim rızası gözetilerek yapılması ve hastane içinde veya hastane dışında (kurum ziyaretleri veya mahkemeler) hizmet verdikleri süre gözönünde bulundurularak bu görevlendirmeler sırasında MHRS’nin kapatılması ve hak kaybına uğramamaları için o süre zarfında (en az şekliyle) hastane ortalaması baz alınarak ödeme yapılması uygun olacaktır.
⁃ Nöbet usülü çalışan branşlarda yıpranma payı gözetilmelidir (zira böylesi çalışma vücudun sirkadiyen ritmini bozarak çeşitli hastalıklara davetiye çıkarmaktadır.) Hekimlerin hem nöbet sonrası dinlenmelerine izin verilmesi, hem de çalışılan sürenin gündüz çalışmasından farklı özel ücretlendirme yapılması gerekliliği. Bazı hastanelerde hekime rızası haricinde nöbet ertesi izni kullandırıldığı, tuttuğu nöbetin ise gündüz mesai saati gibi sayıldığı ve ücretinin ona göre verildiği; mesai saatinde hekimin yapabileceği performansın da yapılmamış gibi kabul edildiği, bunun da hak kaybına yol açtığı.
⁃ Temel Bilimlerde çalışan doktorlarda, hastanede belirlenmiş kadroların üstünde çalışan sayı olduğunda, ek ödemenin bölünmesi nedeniyle yaşanan ücret kaybı.
⁃ Hekimin uzun süreli hastalık raporu alması gerektiğinde Adana’da bulunan hastanelerden alınması yönünde istekler olduğu belirtildi. Oysa ki, Mersin’de gerek devlet hastaneleri, gerek Mersin Şehir Hastanesi ve Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Hastanesi mevcut olup hemen her branşta alanında uzman hekimler mevcuttur. Ayrıca, hasta olan bir hekimin başka bir şehre gitmesi de zorlayıcı olmaktadır.
⁃ Hastane polikliniklerinde koridorlara kontrollü girişin olması ve sadece randevulu hastaların poliklinik odaları önünde olması gerekirken isteyen herkes istediği zaman izinsiz bir şekilde poliklinik odalarına girebilmektedir. O esnada muayene edilen hastanın mahremiyeti ihlal edildiği gibi doktorun dikkati de dağılmaktadır. Dahası poliklinik kapısı önünde biriken kalabalığın gürültüsü nedeniyle muayene kalitesinin düştüğü, bazen de imkansız hale geldiği sabittir. Koridorlara kontrollü geçişlerin yapılması önem arz etmektedir.
⁃ Kontrol için gelen hastalarının MHRS randevusu olmadığı halde bakılmaya zorlanması hem iş yükünü belirgin şekilde arttırmakta hem de bu hastalara gereken zamanın ayrılmasını imkansız hale getirmektedir.
⁃ Cezaevlerine ani görevlendirme yapılmakta ve görevli hekimler ziyaretçi gibi üst aramaya maruz bırakılmaktadır. Cezaevine görevlendirme gerekçeleri idare tarafından belirtilmeli ve görevlendirme keyfi olmamalıdır. Öncesinde hekimler bilgilendirilmeli, cezaevine girişte hekimler de avukatlar gibi (ayrıntılı üst arama gibi) zorlayıcı uygulamalardan muaf tutulmalıdır. Ayrıca Sağlık Bakanlığı bünyesinde olmayan farklı kurumlara görevlendirilmeler ek ücret gibi düzenlemeler ile oluşacak hak kalıplarının önüne geçilmelidir.
Bu konu başlıkları üzerinde karşılıklı görüş alışverişinde bulunan komisyon üyeleri Sağlık Müdürlüğü ve Sağlık Bakanlığı nezdinde gerçekleştirilebilecek girişimler hakkında da konuştu.
İki ayda bir komisyonun toplanması kararı alındı.
Mersin Tabip Odası Kamuda Çalışan Uzman Hekim Komisyonu